تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

برادرا! آقای رئیس‌‌‌جمهور سلام می‌رسانند! | یک پیام برای اسرائیل، یک پیام برای پناهیان | سرنوشت تندروهای داخلی بعد از عملیات وعده صادق۲ چه می‌شود؟

گفت و گوی تلفنی فرمانده سپاه پاسداران و رییس دولت چهاردهم بعد از عملیات وعده صادق ۲ شاید یکی از مهمترین دستاوردهای اجرای این عملیات بود، عملیاتی که از نظر مختصات برون‌مرزی بود اما پیام‌های داخلی روشنی نیز داشت.

برادرا! آقای رئیس‌‌‌جمهور سلام می‌رسانند | یک پیام برای اسرائیل، یک پیام برای پناهیان

رویداد۲۴ | روح انگیز دری: موضوع ابعاد پرتاب موشک‌های ایرانی به سمت اسرائیل در عملیات وعده صادق۲ ساعات اخیر محور اصلی اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های داخلی و خارجی بوده است. مساله تعداد موشک‌های پرتاب شده ، تعداد موشک‌های اصابت‌کرده به خاک تحت اشغال اسرائیل، ابعاد خسارات، احتمال پاسخ اسراییل و مساله هماهنگی با آمریکا، همه و همه مسائلی است که در در مرکز توجه و تحلیل قرار گرفته است. با این وجود پرتاب این موشک‌ها به خارج از مرزهای ایران پیام‌های روشنی برای سیاست داخلی نیز داشت.

در میان تمام تصاویر منتشرشده از پرواز موشک بر فراز آسمان‌ها، یک ویدئوی بسیار مهم دیگر با پیام‌های روشنی منتشر شد؛ انتشار تصاویر گفت‌وگوی سردار سلامی و پزشکیان بعد از پرتاب موشک‌ها به طور مشخص مخاطبانی در داخل کشور داشت؛ مخاطبانی از جنس امیرحسین ثابتی و علیرضا پناهیان و حمید رسایی که در روزهای اخیر بارها و بارها دولت را زیر ضربات خود گرفتند و مدعی شدند که تعلل «دولت» به خصوص «مسعود پزشکیان» و «محمد جواد ظریف» در پاسخگویی به ترور اسماعیل هنیه در تهران منجر به ترور حسن نصرالله در لبنان شد.

صداوسیما هم که مطابق روال همیشه در تولید محتوای جنگ‌طلبانه زیر سایه اندیشه‌های جبلی-جلیلی و جریان پایداری سنگ تمام گذاشته بود و هر روز در گفت‌و‌گوهایی حول محور بی‌کفایتی دولت در پاسخ دادن به اسرائیل در حال در نوردیدن مرزهای جدید بود. کار بدان جا رسید که نماینده مجلس در آنتن تلویزیون گفت اگر جلیلی رییس‌جمهور بود نصرالله ترور نمی‌شد!

از آنجایی که صداوسیما با تغییر دولت‌ها هرگز موضوع انتقادات کوبنده از حسن روحانی از دستورکار خارج نمی‌شد و همیشه در صداوسیما حسن روحانی و محمدجواد ظریف در تاپ لیست انتقاد هستند، اینبار نیز یکی از نمایندگان رواتی عجیبی از توئیت حسن روحانی را مطرح کرد که بر اساس ادعای نماینده مجلس دوازدهم به آمریکایی‌ها گرا داده بود که هواپیمای مسافربری ایرانی را بزنید!

فراتر از تولیدات شاذ صداوسیما این علیرضا پناهیان بود که با بازگشت به خویشتن خویش در روزهای اخیر دوباره در کسوت منبری با صدای بلند برگشت و در تجمعی با لحنی تند از تاخیر در پاسخگویی به اسرائیل شکایت کرد. در ویدئویی که از پناهیان در روزهای اخیر منتشر شده بود او در سخنرانی از مواضع دولت و سپاه در مواجهه با رژیم اسرائیل شکایت کرد و خواهان پاسخگویی بابت تاخیر شد.

 

در میانه همین واکنش‌ها بود که ایران تصمیم به اجرای عملیات وعده صاق 2 گرفت. عملیاتی که پیام‌های روشن خود را مخابره کرد. ساعتی از اجرای عملیات نگذشته بود که ویدئوی تماس تلفنی سردار سلامی با مسعود پزشکیان منتشر شد. پیام این ویدئوی بی‌سابقه روشن بود: دولت و سپاه در اجرای یک عملیات نظامی در هماهنگی کامل هستند. رخدادی که اگرچه تا پیش از این بر زبان مسئولان جاری بود اما کم هم نبودند داستان‌های اختلاف نظر میدان و دیپلماسی، استعفای ظریف در پی بی‌اطلاعی از دعوت بشار اسد به تهران، روایت‌های حسن روحانی از فهمیدن عملیات موشکی ایران به عین‌الاسد بعد از اجرای آن.

گپ و گفت تلفنی سلامی و پزشکیان در فضای خاص خود پیام روشنی برای منتقدان دولت به خصوص پناهیان دارد. پیامی مبنی بر این که دوران وسوسه‌های خناثان فعلا تمام شده است. شاهد آن هم این که این ویدئو با هماهنگی نیروهای نظامی درباره هماهنگی کامل سپاه و دولت منتشر می‌شود. روسیاهی هم بماند برای هر آنکه به دنبال ایجاد دوقطبی دولت و نظامیان در شرایط امروز کشور در بحران منطقه بود.

البته از آنجایی که فارسی شکر است و ما ایرانی ها هم ذوق طنز زیادی حتی در دلهره‌آورترین برهه‌های تاریخی داریم بد نیست از توئیت رضا رشیدپور درباره این موضوع هم یاد کنیم؛ «فرهنگ ما ایرانی‌ها خیلی جذابه. فکر کن. وسط پرتاب صدها موشک، فرمانده سپاه تلفنی به رییس‌جمهور می‌گه بچه‌ها سلام می‌رسونن، بچه‌ها آقای دکتر هم سلام می‌رسونن، ببخشید توروخدا شما رو به زحمت انداختیم :)»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان